Tuesday 27 December 2011

Intuisi & Janji : Seiring & Sejalan I

Wardina uploaded her presentation slides entitled "Struggling to become a better Muslim" today but unfortunately it cannot be embedded here, or maybe saya taktau macam mana nak buat.

Kalau cuba diringkaskan, it is about kesedaran untuk berubah ke arah kebaikan. Kesedaran yang datang selepas aktiviti muhasabah ataupun audit ke atas diri sendiri. To me, everyone has to go through this stage in life, if tak sedar pun mungkin still berusaha, dan jauh disudut hati setiap manusia itu ada fitrah untuk sesuatu yang baik.  Even our Prophet Adam has wronged and was sentenced and punished. But he realized his faults and berusaha untuk memohon keampunan. Iaitu melalui kesedaran.  

Tapi macam mana kalau dah banyak kali sedar. Tapi still no change. Change tapi lupa juga. Lupa atau sengaja buat-buat lupa. Inilah struggle. In Wardina's slides, she simplify the things that we struggle to do everyday, to ensure things we do, will not be regrettable later. To achieve this, it is required that we establish yang mana penting dan yang mana kurang penting. Wardina also highlighted betapa kita selalu fikir benda yang "petty" dan lupa perkara yang sepatutnya diutamakan. 

Manusia akan sentiasa melakukan dosa, sengaja atau tidak, kecil atau besar. Tugas kita ialah, identify dengan teliti bahagian mana yang perlukan post-mortem. Sebagai orang Islam, kita sangat beruntung sebab terlalu banyak guidelines yang kita tinggal ikut je. Hendak seribu daya. 

Wardina has outlined simple questions you can start to ask yourselves :

1. What are you struggling with?
2. What must you do to overcome this (the difficulties & challenges)
3. When will you start?

After you identify the above, you must know that kesannya adalah direct ke atas perkara-perkara berikut. 

1. Every action
Perbuatan yang baik hasil dari pemikiran dan hati yang baik/bersih

2. Purifying our hearts and minds 
Banyak cara membersihkan hati dan pemikiran melalui percakapan, pembacaan, pergaulan, biasakan dengan perkara bermanfaat dan baik-baik sahaja. I think, kuatkan hati & minda pun fall into this category. Which reminds me of Petronas tagline 2 years ago "Kekuatan sebenar terletak pada hati". Deep.   

3. Questioning yourself and things around you constantly 
Sampai satu tahap umur (berbeza ikut maturity stage individu), akan banyak persoalan tentang diri sendiri, matlamat dan perkara sekeliling yang mempengaruhi secara langsung atau tidak. Mulakan dengan yang basic, sebasic mungkin. Dari mana kita bermula dan ke mana kita akan pergi? 

4. Seeking knowledge
Keghairan mencari ilmu. Ni saya yang interpret sendiri. Dikala ini, saya seolah-olah "baru mendapat dan baru merasa" seronoknya belajar benda baru. Without ilmu, takut nanti kita seolah-olah berjalan dalam gelap, bila tak nampak signboard kita mungkin stuck kat permulaan atau pertengahan dan tak dapat teruskan perjalanan.

5. Repentance 
Taubat. Kita sendiri tau sedangkan Nabi pun berendam air mata mintak ampun, siapalah kita.

Excerpt from buku "U-Turn Ke Jalan Lurus" by Ustaz Zul Ramli M. Razali on changes:


Jika hati berbisik "Bolehkah aku berubah?", katakan "Tidak! pada soalan itu"

Meaning to say, jangan persoalkan kemahuan untuk berubah. Buat terus. Jangan tunggu.

Fatamorgana ilham Garance Dore


No comments:

Post a Comment