Saturday 19 November 2011

Gold Digger



Tengok tak dalam cerita Ali Baba, semua bayaran dibuat dengan wang emas? Kalau dalam tu, Ali Baba  dan 40 penyamun ni berpengkalan di Kota Baghdad.Tak pastilah zaman mana yang P.Ramlee pilih sampai boleh terfikir nak guna wang emas dalam aktiviti jual beli. Gua yang dirompak pun ada wang emas dalam peti besi. Hehe.

Mengikut sejarah, matawang emas dan perak menjadi matawang rasmi sehinggalah kejatuhan Khalifah Al-Rashideen, dimana fulus (wang kertas) telah digantikan oleh negara-negara postcolonial selepas perpecahan dunia Islam. Akibat daripada pelupusan matawang Islam, umat Islam sendiri seolah-olah lupa bahawa emas dan perak adalah satu-satunya matawang yang paling stabil sejak dulu hingga ke hari ini.

Basically, if you are totally unaware,  Dinar has bigger value than Dirham because Dinar is made of pure gold whereby Dirham is made of silver. Boleh baca serba sedikit sejarah tentang matawang Islam di  website Kelantan Golden Trade Sdn Bhd

Currently, Ruz Aladdin TTDI is one of the restaurant in Tmn Tun that accepts Dinar & Dirham as a mean of payment for food and drinks served.

In short,
1 Dirham = RM25.00 and they come in 1 Dirham, 2 Dirhams and 5 Dirhams. So if you buy 5 dirhams, your money is RM125.00 in value. Lebih banyak anda beli Dirham or Dinar, lebih kayalah anda. Lebih kaya dari Abdul Wahub! :) 



Itu lah serba sedikit yang saya tahu. Ruz Aladdin TTDI first accepted this currency back in June this year dan masih menerima respon yang suam-suam kuku. Sedikit sangat yang sedar akan nilai dan kepentingan matawang Islam. Malah rasanya saya sendiri adalah antara golongan yang endah tak endah dengan matawang Islam ini. Alangkah bagusnya kalau lebih banyak kempen dijalankan untuk meningkatkan kesedaran tentang matawang Islam khususnya dikalangan orang Islam dan rakyat Malaysia secara umum. 

Saya ada terbaca juga serba sedikit tentang gold trading, e-dinar dan sebagainya. E-dinar ni macam bank juga. Buy the currency and they guarantee that your account will be 100% backed by physical gold & silver. Boleh simpan dalam vault lagi. Ye lah, manalah tau nak beli berkoyan-koyan. Takkan nak simpan bawah bantal pulak kan.

In conclusion, bila kita ada lebih fulus, kita tukar dalam bentuk silver atau gold dan simpan. Keadaan ekonomi yang belum menampakkan perkembangan seperti yang kita harapkan seolah-olah signal supaya kita sediakan payung sebelum hujan. Just imagine kalau tiba-tiba inflasi, currency for sure akan jatuh nilainya. If pada masa tu kita ada simpan emas atau perak, takdelah kita terkapai-kapai sebab duit dah takde value, at least ada harta yang boleh ditukar ganti yang dijamin laku. InsyaAllah. 

Kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut, boleh datang sendiri untuk mendengar penerangan. Acara ni dibuat secara percuma oleh aktivis-aktivis Dinar & Dirham.

No comments:

Post a Comment