Tuesday 29 November 2011

Dengarlah Gemala Hati

Kak Zu (2nd from left). Yang paling kiri tu single. Yang baju pink tu I'll have to confirm the status ;) 

Picture above is taken from Leli's facebook. Kak Zuraidah passed away recently and I cannot help but write about lost again. Of all happenings yang tak sehappening blog Vivy, news about passing la yang bagi impak maksima. Because death dengan sendirinya buat kita terdiam dan berfikir adakah kita akan bernafas lagi esok pagi, bangun sebelah suami kita yang masih nyenyak tido, cium kepala anak-anak kita dan meneruskan kehidupan seharian kita.


Dah 3 minggu kak Zu pergi. Al-Fatihah~


Selalu kita berdoa dipanjangkan umur, harap-harap bermanfaatlah umur kita yang Allah pinjamkan, bak kata Prof Dr Muhaya, nikmat yang Allah bagi macam prepaid. Anytime boleh habis. Mati takleh top-up2 dah wei.

Death is nothing new and hopefully this writing benefits you. I'm telling you, the bebelan below is also nothing new.

From my understanding yang sangat cetek dan observation yang tak seberapa, death :

  • Motivates us to be better. Better isteri, better mother, better daugher, better sister. Just better. Takkan ada kesudahan usaha untuk jadi better, sampai mati. 
  • Reminds us that dunia takkan habis dikejar. Penat lagi ada & bazir masa kalau takde allocation yang adil untuk akhirat
  • Reminds us that perlunya cinta, pada Allah yang paling utama, lepas cinta Allah, barulah datang cinta yang lain
  • Tells me that I want Ammar Zhaqwan to be the one yang bacakan talkin when the time comes for my jasad untuk tido dibawah sana nanti. It should be the last speech yang bermakna untuk semua orang yang dengar masa tu (harap-harap ramailah yang dtg during my funeral. Boleh ke mintak camtu)
I could write some more but not today lah kan. Esok-esok taktau apa nak tulis. Ini pun amik masa berhari-hari pikir, apa lah nak tulis. Dalam hati macam-macam nak dishare tapi kena pilih-pilih jugak.

Syukur dapat makan durian hari ni. Thank you Opah :)

Ni bukan saya kokah durian dan kulit-kulitnya sekali, ni selepas makan 5 ulas durian. Tak ingat awak tu breastfeed cik oi. Breastfeed? Lagi 3 bulan cukup 2 tahun fully breastfeeding! Wow Hazleen! Ek eh. Takde kena mengena.

No comments:

Post a Comment