Wednesday 11 January 2012

Madah Berhelah

Semasa menulis ni, Dr Hasan Ali sudah pun dipecat keanggotaannya dalam PAS. Sangat curious dan tertanya-tanya dengan kontroversi yang melanda, since saya "mengenali" Hasan Ali sejak bersekolah lagi. Saya pernah join summer camp organized by this motivational expert masa cuti sekolah dulu and I can still remember it was one of the best summer camp and an experience I will never forget. 

Lepas Hasan Ali jadi politician, saya takde dah follow dia cuma legalah sebab motivator favorite saya akhirnya berjuang atas platform dan untuk Islam. Sepanjang dia jadi Exco pun, saya pun macam ramai yang di luar sana, tak kuasalah nak baca segala detail berita politik, yang penting tak ganggu hidup saya, dah cukup baik. 





Watch the video then you will understand what I mean. Agak kurang selesa dengan soalan yang Host ajukan, sebab bagi saya Host kena tanya soalan mewakili apa yang orang yang menonton diluar ni rasa nak tanya kalau dapat peluang bertanya pada tetamu yang diundang. Mungkin saya sendiri tak berapa follow rancangan ni (mungkin saya bukan penonton TV3) so saya tak pastilah apa objektif  rancangan Soal Jawab melalui interview ni, tapi you knowlah, some politician menjawab some questions secara diplomatik. Kena paham-paham sendiri. 

Tapi bila jadi macam ni, teringin jugak nak tau, bilakah dan dimanakah starting point, tersasarnya perjuangan Hasan Ali? Sesungguhnya, saya masih percaya dasar perjuangan tetap sama, yang berubah mungkin approach, method, strategi etc. Bila saya dengar komen dia kat TV3 lepas kena pecat tu, saya rasa agak irritating dengan ayat-ayatnya itu "Memperjuangkan institusi raja". Seumur hidup yang baru 32 tahun ni, saya sendiri tak pernah tahu yang saya ada tanggungjawab memperjuangkan institusi raja. Mungkinkah maksudnya macam ni : Raja menjadi rujukan rakyat untuk bab-bab berkenaan Agama dan Hal Ehwal Adat orang Melayu yang beragama Islam, jadi adalah menjadi tanggungjawab bersama untuk mengangkat Raja sebagai tempat rujukan jika berlaku kekusutan dalam hal-hal sedemikian. Tak surelah, tapi the King must be sitting there for a bigger and more important role, that I don't know of, yet. Yang saya tengok, Raja-Raja dan kerabat diraja ni rileks je. They have their own kempompong yang rakyat pun tak perlu nak question or amik tahu lebih-lebih. Kalau nak glimpses of their glamorous lives, boleh je tengok dalam all the Malaysian version of high society magazines seperti Tatler, Harper's Bazaar, Glam or Hello!. Mesti ada the same faces punya. So, apa yang Hasan Ali cuba sampaikan melalui statement "memperjuangkan institusi raja-raja" sedangkan raja-raja macam OK je menjalani kehidupan masing-masing. I just don't get it.

Entah macam mana jugak Host boleh mengajukan soalan kurang bijak seperti "Kenapa Datuk seolah-olah berseorangan di Negeri Selangor" dan lain-lain soalan yang sebenarnya dah tahu jawapan. Oh come on. 

Adakah kemungkinannya, selama ni Hasan Ali ada menyuarakan kepada pimpinan approach-approach yang dia nak ambil untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai Exco, tapi tak mendapat persetujuan mungkin sebab tak sesuai or the timing is not right or any other reasons yang kita tak perlu tau. Logiknya, Exco ni power dia kira besarlah jugak. So, when you're sitting at the decision making's chair, tapi still cannot make decision mesti somehow tak puas hati kot. My father, my husband and I had a big debate about this the other day and personally I think it is a big lost to PAS for letting Hasan Ali go. Maybe Hasan Ali isn't the same person he is before, or there must be something that went wrong that pucuk pimpinan terpaksa membuat keputusan yang dikatakan drastik. 

I cannot believe I am actually writing about this. Bila baca balik, macam yikes. 

No comments:

Post a Comment